Default user image.

Bo-Anders Jönsson

Default user image.

Medicinsk fysik för gymnasielärare - en lyckad nät-/distanskurs för ökad kompetens och rekrytering

• Bo-Anders Jönsson
  • Eva Berglund

Summary, in Swedish

Lärande över nätet innebär ett förändrat tänkande för både lärare och studenter. Med den lyckade fort- och vidareutbildningskursen medicinsk fysik för gymnasielärare som exempel, diskuteras i det följande lärandemodell, erfarenheter och faktorer som är viktiga för att nå framgång med en kurs. Det primära syftet med kursen är att ge fysiklärare bättre förutsättningar att undervisa fysik och teknik med tillämpningar från ett spännande fysikområde. Deltagarna styr i hög grad sitt eget lärande individuellt och kollaborativt utifrån uppgiftsspecifika lärandeaktiviteter. Examinationen på kursen sker genom peer review mellan grupperna samt feedback från läraren. Det sekundära syftet är att intressera gymnasieelever för fortsatta studier i fysik och teknik, men särskilt till ökad förståelse för strålning och dess medicinska tillämpningar.

• Medicinsk strålningsfysik, Lund
  • Fysiska institutionen