How does C-RAD Catalyst HD enable research into FLASH Radiotherapy?

FLASH-bestrålning är en form av strålbehandling där behandlingen levereras med ultrahög dosrat, över 100 Gy/s. Vid en behandling ges en hög dos på ca 30 Gy. Studier har visat att denna typ av behandling kan ha en skonande effekt på normalvävnad, samtidigt som tumörkontrollen bibehålls. Det är dock viktigt att veta att strålningen levereras till precis rätt volym. På LU och SUS pågår just nu forskning kring FLASH och hur man kan använda optisk ytskanning som ett hjälpmedel för att säkerställa att patienten ligger stilla och att den höga dosen levereras till tumören.

C-Rad AB har skrivit ett blogginlägg om denna forskning, läs här.